Audi maakt zich klaar voor de toekomst.
Wie de vacaturesite van de Duitse automaker bezoekt, zal opvallen dat er op twee gebieden volop werk is: Artificial Intelligence en Connected Car.
Zowel kunstmatige intelligentie als het internet der dingen staat nog in de kinderschoenen, dus niemand hoeft zich te schamen voor een gebrek aan ervaring.
“Wij houden van mensen die out-of-the-box denken”, zegt James Garrett, hoofd Recruitment & Talent bij Audi in gesprek met Business Insider Deutschland. Die open manier van denken heeft niet per se een relatie met professionele ervaring.
De boodschap daarachter: Wees niet bang om te reageren op een vacature van Audi, ook niet als je niet aan alle genoemde voorwaarden voldoet.
Sollicitatieprocedure bij Audi zo strak mogelijk
Dat de arbeidsmarkt is veranderd hebben ze ook in Ingolstadt, waar Audi gevestigd is, goed begrepen. De tijden dat duizenden kandidaten streden om de gunst van een werkgever zijn voorbij. Bedrijven moeten zich ook als attractieve partner presenteren als ze de beste mensen aan zich willen binden en er niet van uitgaan dat alleen de werknemer bij het bedrijf moet passen.
"Weg met het aanpassen, welkom diversiteit – met die bedrijfscultuur willen we innovatie bevorderen", zegt Garrett. Audi heeft net als veel andere bedrijven moeten leren dat je kandidaten op gelijke voet moet benaderen om ze enthousiast te maken. En ook Audi heeft vacatures die al langere tijd openstaan.
Daarom organiseert de automaker de sollicitatieprocedure zo strak mogelijk. Wie via de vacaturesite, banenportaal Stepstone of sociale media solliciteert, krijgt zo snel mogelijk antwoord.
Als een kandidaat niet bij de vacature past, komt Audi in principe niet met een definitieve afwijzing, maar alleen met het bericht dat de functie niet geschikt is. "We willen sollicitanten een blijk van waardering geven en ze stimuleren nogmaals te solliciteren als er wel een geschikte vacature is."
Als je een goed cv hebt en een goede begeleidende brief, dan hoef je je bij Audi niet door allerlei telefoongesprekken of video-interviews heen te worstelen voordat je een keer uitgenodigd wordt voor een gesprek. Als je indruk hebt gemaakt, wil het bedrijf geen tijd verliezen en wordt er snel een gesprek met de hr-afdeling ingepland.
Gaten in je cv zijn niet zo'n probleem – met één uitzondering
Maar hoe maak je indruk op Audi met je sollicitatie? Garrett: "Ik probeer zelf al bij de eerste keer lezen out-of-the-box te denken. Ik probeer te bepalen of de kandidaat met zijn vaardigheden bij de functie kan passen – en als dat niet het geval is misschien wel bij een andere plek in het bedrijf."
Wie op wil vallen door zijn sollicitatiebrief in een doos met donuts te versturen of een lied over Audi wil opnemen, kan dat prima doen. Maar je kan met dat soort creatieve uitingen niet je technische tekortkomingen verbergen.
Gaten in je cv zijn voor Audi niet zo’n probleem, zolang je die maar goed kan verklaren. "Het zijn uiteindelijk toch die kleine details in een cv die de persoonlijkheid van de sollicitant blootleggen", zegt Garrett. "We hebben ook sollicitanten gehad die hun lange studietijd konden verklaren, omdat ze in die periode een medaille hebben gewonnen op de Olympische Spelen."
'Ik hou niet van stressinterviews'
Als een sollicitant de interesse weet te wekken, dan zit hij of zij mogelijk een week later al bij Audi voor een kennismakingsgesprek. Toprecruiter Garrett is niet echt van de standaard interviewvragen. Hij schuift het sollicitatiedossier meestal aan de kant en vraagt de kandidaten om ontspannen over zichzelf te vertellen. "Dan merk je in 99,9 procent van de gevallen dat de spanning bij de sollicitant zichtbaar vermindert."
Zijn doel is niet om de kandidaat een kruisverhoor af te nemen. "Ik hou niet van stressinterviews en knock-outvragen. Bovendien kan je je daar ook op voorbereiden, omdat die online meestal wel te vinden zijn."
Maar dat betekent niet dat een sollicitatiegesprek bij Audi niet uitdagend is. Meestal schrijft het bedrijf pas een vacature uit als er een gat is gevallen op een bepaalde afdeling. Daarom krijgt de kandidaat in het sollicitatiegesprek meestal geen fictieve problemen voorgelegd, maar echte vraagstukken die op dat moment spelen binnen het bedrijf.
Zo kan een vraag bijvoorbeeld luiden: "We hebben op dit moment dit en dat probleem. Hoe zou jij dat aanpakken?"
Audi moedigt afdelingsmanagers ook aan om de sollicitanten mee te nemen naar de afdeling, ook als niet alle Audi-medewerkers daar toegang toe hebben.
Het gaat de automaker erom zichzelf zo echt mogelijk te presenteren, iets dat het bedrijf ook van de sollicitant verwacht. Garrett zegt dat hij vaak bijzonder onder de indruk is van sollicitanten die al in het kennismakingsgesprek kritische vragen stellen.
Geen rijbewijs
Audi verwacht van sollicitanten niet dat ze stapelgek zijn op het bedrijf en zich daarom aanbieden. Die tijden zijn al lang voorbij. "Als je geïnteresseerd bent in een baan hoef je geen groot Audi-fan te zijn. We hebben ook goede kandidaten gehad die niet eens een rijbewijs hadden", zegt Garrett.
De beste sollicitanten zijn diegenen die passie hebben voor hun vak.
Als dat vak om kunstmatige intelligentie of om het internet der dingen draait, dan is dat natuurlijk ideaal. Maar mensen die geen techexperts zijn hoeven zich geen zorgen te maken: Audi heeft vaak ook genoeg vacatures bij andere afdelingen binnen het bedrijf.
Dit artikel verscheen eerder op Business Insider Deutschland.